فیلم آموزشی

امروزه یکی از راه های یادگیری دانش آموزان از طریق فیلم های آموزشی و دی وی دی های آموزشی دروس در منزل صورت می گیرد.

قطعا با بسیاری از موسساتی که تا به امروز دارای دی وی دی های متفاوت آموزشی از دروس گوناگون می باشند آشنا شده اید.

فیلم های آموزشی چه برای مقاطع تحصیلی و چه مقطع کنکور باید دارای ویژگی های اساسی و اصولی باشند تا بتوان از آن ویدیو آموزشی به عنوان یک منبع مفید برای یادگیری استفاده نمود. در این مقاله شما را با برخی از این ویژگی ها آشنا خواهیم کرد.

ویژگی های فیلم های آموزشی دروس به عنوان یک منبع مناسب:

  • تسلط و توضیح کامل کتاب درسی:

در یک دی وی دی آموزشی خوب و مفید استاد مربوطه باید تسلط کافی بر تمامی مباحث مطرح شده در کتاب درسی را داشته باشد،زیرا کتاب درسی منبع اصلی تمامی معلمان سراسر کشور و طراحان سوالات کنکور و امتحانات نهایی می باشد.پس برای حل سوالات اضافی و یا تست شما دانش آموزان در ابتدا نیاز به درک عمیق کتاب درسی و مباحث آن دارید.

  • حل تمارین کتاب درسی:

حل تمرین های کتاب درسی و یادگیری کامل روش حل این مثال ها برای دانش آموزان بسیار مهم می باشد.همانطور که گفته شد کتاب درسی مرجع اصلی تمامی اساتید و طراحان سوال می باشد و هر ساله در بین سوالات کنکور و امتحانات نهایی،سوالات کتاب های درسی مشاهده شده است،پس از این رو این سوالات و یادگیری روش حل آن ها به درستی حائز اهمیت است.

  • ارائه نکات تشریحی برای حل سوال:

اگر قصدتان از تهیه فیلم آموزشی تسلط و یادگیری راه حل تشریحی می باشد استاد مربوطه باید این ویژگی را دارا باشد.زیرا در حل های تشریحی طراح برای هر قسمت از حل دانش آموز بارم مخصوص و جداگانه ای را در نظر می گیرد و صرف نظر کردن از نوشتن یک بخش ممکن است باعث از دست دادن نمره شود.توجه داشته باشید که استاد انتحابی تمام نکات لازم برای حل تشریحی را در سوالات در اختیارتان قرار دهد.این موضوع برای دروس حل کردنی مانند فیزیک،ریاضی و شیمی بیشتر مطرح می باشد.

ارائه نکات تستی اصولی برای حل سوال:

تست زنی و یادگیری روش های تستی امروزه یکی از دغدغه های اصلی دانش آموزان،داوطلبان کنکور و حتی اولیای دانش آموزان می باشد.همانطور که می دانید تست زدن و موفقیت در آزمون های تستی ارتباطی با نمره و معدل داوطلب ندارد.برای مثال ممکن است معدل دانش آموز در تمام سال های تحصیلی 20 باشد اما آیا معدل 20 به این معنا می باشد که داوطلب می تواند درصد 100 را در تمامی دروس کسب نماید؟ قطعا خیر.

تست زدن ماجرایی جدا از حل تشریحی دارد که در ابتدا باید تمامی راه حل ها و نکات تستی را بیاموزید.از این رو ویدیو آموزشی مفید و مناسب باید دارای این ویژگی باشد.استاد مربوطه در ویدیو آموزشی باید تمامی نکات و راه حل های تستی را (جدا از راه حل های تشریحی برای امتحانات مدرسه و نهایی) ارائه دهد اما دقت کنید که این راه حل ها و نکات نباید فضایی و به قول معروف مَن درآوردی باشند زیرا امروزه برای بازارگرمی نکات تستی ای ارائه می شود که تنها با نکات گفته شده همان سوال را می توان حل کرد.نکته تستی و راه حل تستی باید این قابلیت را داشته باشد که با یادگیری آن نکته بتوان هر سوال تستی از هر سال و هر طراحی را حل نمود پس لطفا فریب تبلیغات را نخورید و هشیار باشید.

برای رسیدن به درصد مطلوب پس از یادگیری روش های تستی هرچه تعداد تست های بیشتری را حل کنید به تسلط بیشتری دست پیدا خواهید کرد و پس از تسلط به مبحث بر روی تست های زمان دار کار کنید تا بتوانید تعداد تست های بیشتری را در زمان کوتاه تری حل کنید.

"برای مشاوره و مطالعه مقالات کنکوری کلیک کنید"

مدت زمان مناسب:

توجه داشته باشید که فیلم آموزشی ای که می خواهید خریداری  کنید باید دارای مدت زمان کافی باشد، این دی وی دی آموزشی نه باید بسیار کوتاه باشد که از توضیح تمام مواردی که در قسمت بالا گفته شد کوتاهی شده باشد و نه باید آنقدری طولانی باشد که برای داوطلب خسته کننده شود.فیلم آموزشی باید به گونه ای باشد که حتی چند روز مانده به امتحان داوطلب فرصت کافی برای مشاهده را داشته باشد و با مشاهده این ویدیو آموزشی و یادگیری مباحث بتواند نمره خوبی را کسب نماید.

گفتار مناسب استاد در ویدیو آموزشی:

شیوه بیان استاد مربوطه در دی وی دی های آموزشی یکی دیگر از مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.بیان استاد باید صریح و واضح باشد تا دانش آموز بتواند به راحتی متوجه صحبت ها و توضیحات داده شده شود.بیان استاد نباید خیلی سریع باشد زیرا یادگیری دانش آموز کم خواهد شد و هم چنین بیان و تدریس بی حال و بی روح در فیلم های آموزشی  مورد قبول نمی باشد زیرا دانش آموزان دچار خواب آلودگی و بی حوصلگی می شود و ممکن است از ادامه دیدن صرف نظر کند پس استاد باید با انرژی و انگیزه بالا به صورت واضح و مطالب درسی را ارائه کند.

تا اینجا متوجه شدید که یک ویدیو آموزشی مفید باید دارای چه ویژگی هایی باشد اما آیا تنها نکاتی که در بخش بالا گفته شد برای یادگیری کافی است؟خیر،زیرا پس از رعایت نکات گفته شده در قسمت بالا و تهیه یک فیلم آموزشی مناسب اکنون دانش آموز باید برای یادگیری بهتر نکاتی را رعایت نماید.

دانش آموزان برای استفاده از فیلم های آموزشی چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

دانش آموز باید خود را در کلاس درس تصور کند و در محیطی آرام و بی سر و صدا به مشاهده این فیلم های آموزشی مشغول شود.دانش آموزان عزیز توجه داشته باشید که این فیلم ها درسی بوده و محیطی مانند فضای کلاس باید شبیه سازی شود بنابر این قلم و دفتر در کنار خود داشته باشید و با دقت به صحبت های استاد گوش دهید و نکات مهم را یادداشت برداری کرده و مثال ها را نیز خود جداگانه حل نمایید.از خوردن تنقلات مانند چیپس و پفک ،دراز کشیدن،کارکردن با موبایل،صحبت با اطرافیان در حین دیدن فیلم آموزشی پرهیز نمایید.

امید است این مقاله بتواند شما را در انتخاب یک فیلم آموزشی مناسب و نحوه یادگیری مطلوب شما را یاری نماید.